درباره پیچ و مهره بیشتر بدانیم


تعریف پیچ : درباره پیچ شکل ظاهری پیچ باید بگوییم که شکل استوانه ای دارد و شیارهای مارپیچ به دور آن پیچیده شده است. طراحی این شیارها در پیچ به گونه ای است که برای بریدن مواد نرم تر و سخت تر فرق دارد، شیارها اغلب به صورت مثلث، مربع، ذوزنقه و نیم دایره روی سطح جانبی بدنه ایجاد می شود. در هر صنعتی بنا به نوع نیاز خود از هر یک از انواع پیچ ها استفاده میکند و حتی خرید پیچ و مهره را میتوانند به صورت اینترنتی و خرید آنلاین هم انجام دهند.

چهار مشخصه برای شناخت بهتر درباره پیچ ها وجود دارد.

قطر پیچپیچ
طول پیچ
نوع کله پیچ
نوع دنده و گام پیچ فاصله قله دو نخ رزوه کنار هم
استاندارد مقاومتی موجود در پیچ ها
رده‌ی مقاومتی در پیچ ها بر اساس استاندارد DIN با اعداد ۸/۸، ۱۰/۹ و ۱۲/۹تعریف شده است .

پر استفاده ترین کاربرد پیچ در نگهداری اشیا و متصل کردن قطعات می باشد. از قسمت زیر سر پیچ تا نوک پیچ، پای پیچ نامیده می شود که کل یا بخشی از آن رزوه شده است و فاصله میان هر شیار با شیار دیگر گام پیچ نامیده می شود.

پیچ های قدرت که گاهی محرک های خطی یا پیچ های انتقال نیز نامیده می شوند، برای تبدیل حرکت دورانی مهره یا پیچ به حرکت خطی نسبتا آهسته در امتداد محور پیچ به کار می روند. هدف بسیاری از آن ها اخذ مزیت مکانیکی بیشتر است، مانند جک ها و پرس ها و هدف برخی حصول به جا به جایی دقیق حرکت محوری است.

.انواع جنس در پیچ

در ساخت پیچ از فلز، چوب و پلاستیک استفاده میشود. در این میان پر استفاده ترین مواد در تولید پیچ و مهره و واشر، فولاد است که در فولاد نیز از دو دسته کم کربن و کربن متوسط استفاده می شود. ولی استفاده کردن از فولادهای با کربن بالا، فولاد زنگ نزن ،مس، برنج نیز بیشتر است.

نوع و مواد مورد استفاده در تولید پیچ و مهره مهمترین نکته ای است که باید به آن توجه شود. مواد مصرفی همانطور که در کیفیت پیچ تاثیر زیادی دارد در قیمت تمام شده برای مصرف کننده نیز تاثیر دارد. مفتول فولادی که در تولید پیچ و پرچ و مهره ها استفاده میشود باید قابلیت و فرم پذیری سرد را داشته باشد. این نوع فولادها معمولا از فولاد ساختمانی و معمولی قیمت بالاتری دارد و دلیل آن این است که در فولاد های با قابلیت CHQ سعی شده تا وجود حباب های هوا به حداقل خود برسد و سطح و مقطع مفتول به صورت یکنواخت تر و همگن تر باشد تا در هنگام تولید سطح قطعات تولیدی ترک نخورد.

انواع پیچ ها از نظر کاربرد :

پیچ ها در صنعت به دو صورت مورد استفاده قرار می گیرند.

۱- پیچ های محکم کننده : این پیچ ها به منظور وصل کردن دو چند قطعه مختلف به یکدیگر به کار میروند که معمولا فرم دندانه ی آن مثلثی است.

۲– پیچ انتقال حرکت : این پیچ ها شامل انواع پیچ ها و حلزون هایی است که جهت انتقال حرکت یا تبدیل حرکت دورانی به حرکت مستقیم الخط و یا تغییر سرعت مورد استفاده قرار میگیرد. فرم مقطع پیچ های انتقال حرکت اغلب ذوزنقه ای یا مربع های می باشد. هدایت سوپرت ماشین ومیز صفحه تراش و فرز از دیگر موارد استفاده این نوع پیچ است.

استاندارد سیستم پیچ

برای استاندارد کردن سیستم پیچ ها از دو روش استفاده شده است:

۱- سیستم DIN که همان فرم صنعتی آلمان است

۲- سیستم ISO که همان سازمان استاندارد بین المللی است.

استفاده از روش استاندارد DIN تا سال ۱۹۶۰ متداول بود و هم اکنون سیستم ISO در تولید اتصالات جایگزین آن شده است. یکی از بزرگترین عیب هایی که در سیستم DIN .وجود داشت و باعث کنار گذاشتن این روش شد این بود که سر دندانه ها تیز تولید می شد و پیچ ها را با سرعت زیادی خراب میکرد.

درباره پیچ

جهت گردش دندانه پیچ :

درباره پیچ دندانه در پیچ ها به دو دسته تقسیم میشوند اگر حرکت به طرف راست باشد پیچ راست گرد و اگر برعکس باشد به آن پیچ چپ گرد گفته می شود. برای تشخیص آن کافی است که به آن به صورت عمود نگاه کنیم . در صنعت موارد استفاده پیچ های راست گرد بیشتر از چپ گرد است . پیچ های چپ گرد در اتصال لوله هایی که برای گازهای قابل اشتعال مورد استفاده قرار می گیرد .

اتصالات بیچ شده به صورت اینکه چگونه بار اعمالی را انتقال می دهند دسته بندی می شوند .اگر بار به صورت موازی با محور پیچ ها وارد شود . اتصال با نام اتصال کششی شناخته می شود. هنگامی که بار وارده بر اتصال به صورت عمود بر محور پیچ ها باشد اتصال به نام اتصال برشی نامیده می شود.

در دسته ای که اتصال برشی انجام می شود پیچ ها توانایی آن را دارند که به صورت بین برشی بارهای اعمالی را انتقال دهند و یا اینکه پیچ های سفت شده تا یک اتصال اصطکاکی را به وجود آورند.

یکی دیگر از حالت ها هم حالت مرکب است که می تواند وجود داشته باشد . که درآن بار به صورت حالت مرکبی از دو حالت انتقال پیدا کند. از لغزش در اتصالات اصطکاکی توسط نیروی فشاری بین اجزا جلوگیری می شود که این نیروی فشاری با کشش پیچ حاصل می شود . این نیروی اصطکاکی که باعث نگهداری اتصال می شود به چند عامل مهم بستگی دارد که در این میان نیروی پیچ بار پیچ و مقاومت لغزشی سطوح اعضای اتصال دو عامل مهم تر است

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

    چت